Valve werkt aan versies van SteamVR voor MacOS en Linux. Het platform werkt vooralsnog alleen op Windows, maar moet in de komende maanden ook voor andere besturingssystemen lanceren.

Onder vr-developers was daar veel vraag naar, schrijft Road to VR. SteamVR voor Linux zou al uitvoerig worden getest, waarbij er al ondersteuning is voor de Vulkan-API. Die moet er uiteindelijk voor zorgen dat vr-games op de Vive ook daadwerkelijk op Linux kunnen draaien.

API

De meeste vr-titels voor Windows draaien op de DirectX-API van Microsoft. Dat betekent ook dat niet alleen SteamVR klaargestoomd moet worden voor Linux en MacOS, maar dat ook game-ontwikkelaars daar rekening mee moeten houden. Bestaande spellen zijn in de meeste gevallen niet zomaar over te zetten, en het is nog afwachten in hoeverre ze dat gaan doen.

Valve hoopt in elk geval dat SteamVR het goede voorbeeld gaat geven en hiervoor dienst gaat doen als springplank. Wanneer de MacOS- en Linux-versies uitkomen is nog niet precies bekend, en het betreft in eerste instantie ook nog beta-releases.