Zelfs na jaren worden er nog steeds nieuwe ideeën gerealiseerd met de Raspberry Pi. Lees hier wat ideeën waarmee je inspiratie op kan doen. Voor de Raspberry liefhebber. Heb je zelf een Raspberry-project met succes uitgevoerd, laat het ons dan vooral weten!

Marcel Beelen

Raspbian Buster update

Raspbian is een volwaardige Linux distro en wordt regelmatig geactualiseerd. In de eerste Buster-update van dit jaar is de file manager aangepast. De defaults van PCmanFM waren al uitgekleed zodat alleen de noodzakelijke functies zichtbaar zijn. Nu is Places weer in ere hersteld omdat het in de directory browser lastig bleek externe devices (zoals een USB-disk) te vinden. Places bevindt zich bovenin de directory browser. De toegankelijkheid voor slechter zienden, is na een studie, de Orca screen reader toegevoegd. Orca werkt nog niet met alle applicaties, met name nog niet met Scratch. Scratch start nu ook vanaf de command line inclusief het openen van een project door het als optie toe te voegen. In deze Raspbian zijn er verder veel verbeteringen doorgevoerd in de Python programmeeromgeving Thonny, je hebt vanuit de taakbalk nu toegang tot alle geluidsinstellingen en is de schermbeveiliging time-out uit te schakelen. Ctrl+Alt+Del opent niet langer taakbeheer maar lijkt op Windows, het uitschakel dialoogvenster wordt getoond. Deze versie is nog steeds niet in staat direct te booten van USB, het moet nog steeds via de tussenweg met een SD-kaartje.

 

 

Raspberry Pi Imager

Om je Pi te booten heb je een bootable SD-kaartje nodig. Voor de ware beginner is dit een beetje een uitdaging (niet voor de lezers van Linux Magazine uiteraard). Booten van een USB-stick kan nog steeds niet, dus op de een of andere manier moet je een image van een besturingssysteem bootable op een SD-kaartje krijgen. De Raspberry Foundation adviseerde beginners altijd om een kant-en-klaar bootable kaartje met NOOBS te kopen. Met Etcher kon je al images schrijven, maar met de nieuwe Raspberry Pi Imager is het simpeler. De applicatie kijkt namelijk (via .JSON) naar de beschikbare besturingssystemen, download je altijd actuele keuze en schrijft het image meteen naar de SD-kaat zonder eerste een image te downloaden naar je harde schijf en pas daarna te schrijven naar de SD-kaart. Het proces is dus simpel en snel. De open source Raspberry Pi Imager is beschikbaar voor Windows, macOS en Ubuntu. Dat is meteen de grootste “klacht”: de Imager draait niet op Raspbian zelf.

 

 

Agnostics

Er zijn heel veel microSD- en SD-kaartjes te koop, van allerlei fabrikanten met allerlei opslagcapaciteit en diverse prijsklassen. SD-kaarten verschillen vooral heel veel in lees- en schrijfsnelheid. Dit is voor camera’s belangrijk, maar zeker voor de Raspberry. Immers is de SD-kaart de “harde schijf” van het systeem. De snelheid staat gedrukt op de kaart. Klasse 4 moet een schrijfsnelheid van 4MB/s geven, klasse 10 haalt 10MB/s. De klasse wordt weergegeven met het getal in een C. Ultra High Speed (ofwel UHS) klasse 1 is hetzelfde als reguliere klasse 10. De nieuwe classificatie bevat gegevens over het gebruik van de kaart (voor video enz.). Lastig, maar je meet nu de echte snelheid met Agnostics. Je installeert deze met sudo apt update en vervolgens sudo apt install agnostics. Je start vervolgens Raspberry Pi Diagnostics (in accessoires). In deze versie is slechts één test mogelijk, de speed test. De Pi 4 draait deze test ongeveer een minuut. Is de snelheid goed, dan zie je een groene Pass. Anders krijg je een Fail. Een Fail hoeft niet te betekenen dat de kaart te traag is. Als je de kaart al een tijd gebruikt, zorgt de data erop ervoor dat de snelheid afneemt. Formatteer de kaart en doe de test opnieuw voor de echte resultaten. Het volledige resultaat van de test zie je nadat je klikt op Show log.

Muziek

Geluidskaarten waren in de begintijd van de PC, die standaard niet veel verder kwamen dan een beep, populair. Soundblaster-kaarten werden toegevoegd om HiFi-geluid te produceren. Net zo als vroeger, is het slim je Pi te voorzien van een “Soundblaster”. De simpelste variant is een buzzer die je aansluit op de GPIO-bus. Een USB-geluidskaartje maakt het geheel al een stukje beter, maar voor de ware sound kies je een echte geluidskaart, met een ingebouwde versterker. Een HAT voor de Pi voorzien van alle specs die je nodig hebt maakt van je Pi een home entertainmentsysteem wat betreft audio. In het gratis HackSpace magazine lees je meer over hoe je het beste geluid uit je Pi krijgt. Zie het hier.

 

NAS

Je NAS is defect dus het slimste wat je doet is een Pi uit de kast halen en er een NAS van maken. Software hiervoor is het kleinste probleem: maar in welke behuizing installeer j de Pi/NAS? Een beetje nerd en Sci-Fi fan maakt natuurlijk en UFO-behuizing. Voeg er een klok aan toe en je maakt de blits! Het ontwerp voor je 3D-printer is uiteraard te downloaden. De maker gebruikte een CR10-55 printer. Hoe je er een time machine van maakt lees je op deze site.

 

Fake case

Zoals je weet heeft de Raspberry Foundation inmiddels alles in eigen beheer gemaakt: een muis, toetsenbord, spanningsadapter, case en kabels. Alles mooi op elkaar afgestemd in wit en rood. Nu blijkt dat de door de foundation ontworpen case nagemaakt is en als echt wordt verkocht.  De namaakcase is van slechtere kwaliteit, maar het grootste nadeel is dat je met deze fake case de non-profit organisatie niet steunt. De foundation moedigt sterk third-party cases aan, maar verweert zich alleen tegen deze namaakcase. Op deze website wordt haarfijn aan de hand van foto’s uitgelegd hoe je echt van namaak onderscheidt.

 

Kung-Fu Master

Kung-Fu Master is een vechtspel uit de jaren tachtig van de vorige eeuw, retro dus. Je vecht door te schoppen, door weg te duiken of messen te gooien. Het retro spel is vast ergens te vinden als emulatie, maar de echt maker bouwt het gewoon native voor de Raspberry. De animatie frames zijn gemaakt met 3D package Poser. De vechters lopen van links naar rechts, en de achtergrond van 2000×400 pixels beweegt mee. Door toetsen af te vangen worden de acties aangestuurd. Om dit projectje te proberen, download je Pygame Zero en de code. Alles is uitgelegd in nummer 32 van het gratis magazine Wireframe.