Gelooft u nog wat de verkopers beweren? Hoe vaak zijn de beweringen echt waar en hoe vaak is het klinkklare onzin? Zodra commerciële belangen in het spel komen, dan is het beter de uitspraken met een korreltje zout te nemen. 

Onlangs logeerde ik bij een geleerd echtpaar, beiden met een academische opleiding en actief in de wetenschap. Tot mijn verbazing trof ik in de badkamer een potje badzout aan ‘met een heilzame werking voor spieren en gewrichten’. Mensen laten zich graag in het ootje nemen, ongeacht hun opleidingsniveau. In de supermarkt kiezen we voor ontbijtvlokken die als ‘light’ worden aangeprezen, maar meer dan 25% suiker bevatten. Ook kopen we massaal deodorant die zelfs de grootste nerd onweerstaanbaar zou maken voor gewillige meisjes. We laten ons graag door de marketeers bij de neus nemen en af en toe nemen we zelfs ons zelf in de maling. “Wanneer we eenmaal dat droomhuis hebben dan worden we gelukkig.”

 

Het zijn niet alleen de Unilevers en Dr. Vogels van deze wereld die op onze goedgelovigheid inspelen om zo hun winsten te vergroten. Ook de grote IT-bedrijven kunnen er wat van. Gedreven door een verdienmodel dat het serieus nemen van klantbelangen in de weg zit, proberen zij ons de meest fantastische dingen te laten geloven. En ondertussen schepen zij de wereld met software op die maling heeft aan privacy of die aangeprezen wordt als veilig, maar dat allesbehalve is. We kennen allemaal die grote softwarefabrikant die al twintig jaar een besturingssysteem op de markt brengt dat zó brak is dat het -ondanks die twintig jaar doorontwikkeling- nog steeds op virusscanners moet vertrouwen voor een laatste beetje bescherming. Terwijl ze nooit echt de moeite hebben genomen hier een degelijk besturingssysteem van te maken, beweren ze wel keihard dat ze ‘naar ons geluisterd hebben’ en dat ze ‘onze belangen voorop stelt’.

 

Bij open source software is dit fenomeen onbekend. Bij open source software krijg je precies dat wat beloofd wordt en niks minder. Sterker nog, vaak wordt een statement toegevoegd dat de gebruiker zelf eerst even moet kijken of hij er wel iets aan heeft en er wordt geen enkele garantie op goede werking gegeven. Wellicht schrikt dat de goedgelovige mensen af en moeten hier ook van die mooie beweringen bij. “Met deze editor werkt u minstens 60% effectiever”. Hoewel, misschien is dat laatste zelfs nog waar ook…