Op 1 juni 2013 hield de Nederlandse Linux Gebruikersgroep NLLGG haar laatste bijeenkomst van het seizoen in Utrecht. Vanuit Linux Magazine hadden wij een aantal lezingen over games geregeld en een toernooi; de NLLGG had een workshop over VIM en een lezing over Puppet.

 

Projectleider Titus Tschjarnke praatte ons bij over MegaGlest, het real-time strategiespel dat we in de vorige Linux Magazine bekeken. Titus kwam in aanraking met Glest toen het eigenlijk al te laat was: de community rond het spel was toen al dood. Na een tijdje aan een dood paard te hebben getrokken, besloot onze Duitser om dan maar te forken: MegaGlest werd geboren. Het team achter het project is nog steeds vrij klein. Toch wordt er fanatiek op de servers gespeeld. Titus liet een aantal ontwikkelingen zien die in de 3.8-versie zullen zitten, zoals heel mooie nieuwe achtergronden. Berkenbomen en andere weelderige natuur bewegen mee met de wind, zodat het heel organisch aanvoelt. Als laatste gaf Titus ook een aantal tips voor beginners en gevorderden over hoe MegaGlest het beste kan worden gespeeld.

XONOTIC
Merlijn Hofstra zit in het coreteam van Xonotic. Hij gaf een mooi overzicht van de geschiedenis en toekomst van het spel. Omdat we Xonotic volgende keer gaan bespreken, zullen we daar nu niet al te veel over vertellen. Naast zijn presentatie demonstreerde Merlijn Xonotic ook vanaf zijn Mac. Hij liet zien hoe bijvoorbeeld het tuba-wapen kan worden gebruikt om een toonladder te spelen. Natuurlijk wel een dodelijke toonladder: als een andere speler in de buurt was geweest, had het bloed uit zijn oren gespoten. Er schijnt ook nog een vervaarlijke accordeon te zijn… Tijdens de presentatie ontstond een leuke discussie over terugslag. Merlijn demonstreerde namelijk een wapen waarmee hij op de grond kon schieten en dan zelf een aantal meter de lucht in ging. Maar als hij met dat wapen op iemand anders schoot, kreeg die wel een klap en hij niet. Dat kan naguurlijk niet, want de derde wet van Newton zegt dat elke actie een gelijke maar tegengestelde reactie veroorzaakt. Omwille van de tijd werd deze discussie na enige tijd afgekapt, waarna Merlijn nog wat meer nieuws van Xonotic toonde. Inderdaad, Merlijn kon de nagelnieuwe 0.7-release aankondigen en demonstreren. Als je dit leest, zal deze overal beschikbaar zijn!

ROOTGAMER
Derk Klomp van Rootgamer.com praatte ons bij over alle commerciële games die tegenwoordig naar Linux komen. Desura en Steam ontbraken natuurlijk niet, maar Derk schuwde ook een technischer onderwerp als mogelijke frame-rates niet. Hij liet zien dat sommige spellen op Windows en Linux vrijwel even soepel lopen, terwijl andere spellen op Windows nog wat beter lopen. Volgens Derk hoeft er niet meer heel veel verbetering op Linux plaats te hebben voordat hordes Windows-spelers gaan ontdekken dat games op Linux betrouwbaarder en gelijkmatiger draaien. Op Linux kunnen nu eenmaal alle achtergrondprocessen, je desktop en andere onverwachte processorslurpers worden getuned en afgezet – iets waar Windowsgebruikers alleen van kunnen dromen.

OPEN SOURCE-GAMES
Hans de Goede is lid van de Debian en Fedora games packaging teams. Deze teams zorgen voor echte open source-games, waarbij zowel de engine als alle muziek-, geluids-, beeld- en modelbestanden vrij en onbeperkt toegankelijk zijn. Bij games als SuperTuxKart en Blobwars hebben ze audits gedaan en diverse geluidseffecten vervangen door wél ‘Free’ gelicenseerde effecten. Hans demonstreerde ook diverse open source-games waarvan misschien nog niet iedereen had gehoord, waaronder adventure game Beneath a Steel Sky, Secret Maryo Chronicles en Wordwarvi, een heel mooie, nerdy Defender-kloon. Natuurlijk sloot Hans af met de opmerking dat er nog genoeg is te doen en dat vrijwilligers mee kunnen helpen om nog meer games écht vrij te maken, zodat ze ook in Fedora en Debian kunnen worden opgenomen. Het was een gezellige dag, met veel bekende gezichten. Vanuit heel Nederland waren mensen soms al behoorlijk vroeg vertrokken om aanwezig te kunnen zijn. De jongste was 2 jaar, de oudste in de tachtig. Lang niet iedereen kwam voor de games of voor VIM; er waren ook nog wat informele bijeenkomsten van onder andere LibreOffice. Het was een voor iedereen geslaagde dag.

 

Alle presentaties zijn te vinden op de website van de NLLGG: www.nllgg.nl/bijeenkomst/20130601