Microsoft kondigt aan het Project Orleans, een framework om schalende cloudservices te bouwen, opensource te maken. Orleans is onder andere gebruikt bij de ontwikkeling van de game Halo 4. De software moet begin volgend jaar op GitHub verschijnen.

Project Orleans is gebouwd met .Net. Volgens Microsoft kunnen er met het framework clouddiensten gebouwd worden die miljoenen gebruikers aankunnen en waarbij de software zich relatief eenvoudig laat schalen tot over duizenden servers. Microsoft stelt dat Project Orleans onder andere nuttig is om diensten als sociale netwerken mogelijk te maken, evenals het verzamelen van statistieken en het leveren van componenten voor interactieve entertainmentdiensten. Orleans zou onder andere zijn gebruikt om diverse diensten voor Azure te ontwikkelen en om services te bouwen die gebruikt worden voor de onlinecomponenten van de game Halo 4.

Microsoft zal de broncode van Project Orleans, geschreven door de eXtreme Computing Group van de softwaregigant, begin volgend jaar op GitHub publiceren. Het framework krijgt daarbij een MIT-licentie.

Volgens Microsoft is het relatief gemakkelijk om code te ontwikkelen op basis van Orleans, omdat het in tegenstelling tot bijvoorbeeld Google App Engine een asynchrone opzet heeft en er geen gebruik wordt gemaakt van multithreading. Verder werkt Orleans op basis van containers voor het opslaan en verwerken van data, waardoor programmeurs zich niet bezig hoeven te houden met zaken als garbage collection.

bron: Tweakers