Shopware, één van Duitslands grootste e-commerceplatformen, is sinds kort volledig open source. Een grote verandering voor het platform dat ook in Nederland voet aan de grond krijgt.

Hoewel Magento verreweg de populairste open source e-commercesoftware is, krijgt dat platform nu te maken met een geduchte concurrent. Het sinds vijf jaar actieve Shopware heeft al zo’n 48 duizend gebruikers, maar tot op heden waren dat voornamelijk Duitse webwinkeleigenaren. Daar komt ongetwijfeld verandering na de recente aankondiging: de code is volledig openbaar en te downloaden.

In de aankondiging spreekt het bedrijf zelf van een ‘enorme stap’ richting het open source-model – de premium plugins zijn niet openbaar. De belangrijkste verandering: met de release van Shopware v5.2 is de encryptiesoftware ionCube niet langer inbegrepen. Die software zorgt ervoor dat de PHP programmacode niet volledig kan worden gezien of veranderd op een eigen computersysteem. Jessica Homan, productmarketeer bij het bedrijf, hoopt dat gebruikers Shopware gaan kneden naar eigen inzicht. Door de code vrij te geven en de community haar werk te laten doen, moet niet langer de software centraal staan maar de behoeften van de gebruikers.

Over dit e-commerceplatform wordt over het algemeen vol lof gesproken. Met name de mogelijkheden voor storytelling worden geprezen. De makers hopen er vooral voor te zorgen dat iedere webwinkel straks gepersonaliseerd is en bestaat uit inspirerende beelden. Een ‘emotionele winkelervaring’ noemt men dat. Met de eerdere introductie van Shopware 4 werd daarom al ‘Shopping Worlds’ geïntroduceerd, een toevoeging waarmee ‘virtuele etalages’ zijn te maken.

tourNew-highlights-ekwBackend

Ook in Nederland raakt Shopware beetje bij beetje bekend. Begin dit jaar kondigde Segway Nederland aan een webwinkel te openen op basis van de software. Sition, de Nederlandse partner van Segway, noemde de winkel een tussenvorm van webwinkel en informerende site. De storytelling-pagina’s tonen producten, maar ook veel achtergrondinformatie over de totstandkoming van de items.

‘Emotional shopping’

De gedachte achter deze focus op de ‘emotionele ervaring’ is vooral dat winkeleigenaren zich hiermee kunnen onderscheiden van hun concurrenten. Nu ieder bedrijf wel een webwinkel runt, moeten bedrijven zich met digitaal marketingmateriaal gaan onderscheiden. Met de software zijn daarom ook aparte merkwinkels en shops in andere talen op te zetten. Mogelijk dat bedrijven dan met de juiste content makkelijker over de grens kunnen groeien. Op het moment werkt Shopware aan Shopware Connect, een oplossing voor dropshipping. Verder wordt er gekeken naar een toevoeging voor B2B.

Dennis Bottram is eigenaar van Sition en ontwikkelt voor Magento en dus ook Shopware. Waarom? Magento is een complex product. Zowel voor de ontwikkelaar als beheerder, denkt Bottram. ‘Shopware heeft het voordeel dat de beheerder zelf op visuele wijze pagina’s en dus campagnes in elkaar kan klikken.’ Hij vergelijkt het met de Visual Composer-module voor WordPress. ‘Voor de ontwikkelaar is de prettige bijkomstigheid dat het Zend Framework redelijk nauwkeurig is gevolgd. Het ontwikkelen van extra functionaliteiten is hierdoor relatief eenvoudig.’

Dat Shopware de ambitie heeft internationaal te groeien, was Bottram al duidelijk. ‘Je merkte dat duidelijk aan de offerte- en uitvoeringstrajecten. Het bedrijf is een stuk beter benaderbaar dan bijvoorbeeld Magento.’ Het grootste nadeel is volgens hem toch wel de Duitse taal. Kom je er met Magento niet uit dan is er een wereldwijde Engelstalige community die op iedere vraag een antwoord heeft. ‘Dat is met een Duitstalige community soms wel een uitdaging.’

Stelt Bottram het CMS aan zijn klanten voor dan reageert men nog weleens sceptisch, zegt hij. ‘Ze zijn vooral bekend met Magento.’ Onder meer de visuele mogelijkheden geven vaak toch voldoende aanleiding de stap te wagen. Dat Shopware ook in andere landen groot wordt, is voor Bottram niet uitgesloten. ‘Het is vooral een kwestie van naamsbekendheid.’