Meestal zoeken we in deze rubriek naar games, die iets met elkaar te maken hebben. Deze zijn vaak van hetzelfde genre of van dezelfde makers. Deze keer komen de games uit dezelfde bron. De jongens van de Humble Bundle hebben een nieuw platform geopend, de Humble Store. De opbrengst wordt nog steeds verdeeld tussen de makers, de winkel en een aantal goede doelen, maar er zijn ook verschillen. De spellen zijn nu blijvend beschikbaar en tegen een vaste prijs. We keken eens rond in de winkel en deden een greep uit het assortiment. We kozen voor Rogue Legacy en Euro Truck Simulator II. Waarom? Gewoon omdat het ons wel wat leek.

Rogue Legacy
Als in een “gewone” platformer je avatar het loodje legt, dan komt hij daarna weer tot leven, al dan niet op het laatste save punt. Als je in een Roguelike meer problemen tegenkomt dan je aan kunt, dan ga  je dood, eindigt het spel en kun je van voren af aan opnieuw beginnen. Met een beetje geluk kom je in een nieuw spel een grafsteen en een stapel spullen tegen, maar dat is het dan ook. Rogue Legacy heeft deze twee concepten in zich verenigd. Het spel begint als een doorsnee side-scrolling platformer, waarin de held zich een weg moet vinden door een serie ruimtes, die zijn bevolkt met engerds die hem een kopje kleiner willen maken. Al hakkend en slachtend vind je gouden munten en hier en daar een toverdrank of kippenbout, waar je respectievelijk je mana en hitpoints mee aan kunt vullen. Tot zover niets bijzonders. Alleen, hoe goed je ook speelt, erg ver ga je niet komen. De monsters zijn talrijk en doen een hoop schade met elke aanval en herstellen gaat maar mondjesmaat. Het gevolg laat zich raden, je gaat dood!

Nadat je het loodje hebt gelegd, blijkt waar de kreet legacy vandaan komt. Allereerst mag je je erfgenaam aanwijzen. Je krijgt drie nakomelingen voorgeschoteld, waaruit je er één moet kiezen om het spel mee te vervolgen. Elk van deze drie heeft een klasse: barbaar, ridder, boef of magiër, met daar bovenop één of meerdere persoonlijke trekjes. Die persoonlijke trekjes maken het spel uniek. Sommige trekjes zijn alleen maar oppervlakkig: I.B.S. betekent gewoon dat je op onverwachte moment scheten laat, of kaalheid waardoor jouw avatar geen pluimen op zijn helm krijgt. Andere trekjes zijn meer of minder irritant. Vertigo bijvoorbeeld zorgt ervoor dat boven en onder wisselen en dat het hele spel op zijn kop staat. Als je last hebt van nostalgie of kleurenblindheid, dan wordt alles ineens in sepia respectievelijk grijstonen weergegeven. Dit is niet heel erg, maar je mist wel informatie over de monsters die je tegen komt. Heb je je opvolger gekozen, dan mag die meteen de hele erfenis er doorheen jagen.

Je kunt je stats verbeteren, nieuwe klassen ontsluiten, je uitrusting aanpassen en nog een paar aanverwante zaken. Alles is duur en wordt snel duurder naarmate het spel vordert. Voor het kasteel vind je de smid, de waarzegster en de architect. Bij de eerste twee kun je (als je nog geld over hebt) betere spullen kopen of je spullen met runen laten beschrijven. Die runen bieden je extra krachten. Alle spullen of runen, die je eenmaal gekocht hebt, kun je bij een volgend bezoek naar wens wisselen. Hierdoor kun je je spullen aanpassen aan de specifieke eigenschappen van je huidige speler en of verwachtte tegenstander. 

Dit is vooral belangrijk als je je sterk genoeg voelt om één van de vijf bazen te lijf te gaan. Het is belangrijk om te zorgen dat je zoveel mogelijk van je geld hebt uitgegeven, want nu is het tijd om het kasteel binnen te gaan. Om het kasteel in te komen moet je eerst langs Charon. Deze Griekse veerman is nu portier geworden en pakt al het geld dat je nog over hebt van je af alvorens je toe te laten tot het kasteel, zodat je met een schone lei je eigen fortuin kunt gaan verzamelen. Op de eerste kamer na is het kasteel geen twee keer hetzelfde. Er zijn wel een aantal algemeenheden, maar de lay-out is elke keer weer nieuw. Het kasteel bestaat uit vier delen met elk een eigen uiterlijk, eigen monsters en een eigen baas die verslagen moeten worden.

Het doel van het spel is eenvoudig: versla alle bazen om jezelf toegang te verschaffen tot de troonzaal, waar je de eindbaas treft. De vele trekjes en klassen maken dat Rogue Legacy leuk en uitdagend blijft. Omdat je steeds sterker wordt komt er voor elke speler een moment, dat hij eindelijk sterk genoeg is om de bazen te grazen te nemen. Natuurlijk blijft het frustrerend als je net niet genoeg geld hebt verzameld om je de goedkoopste update te kunnen veroorloven. Maar de aanhouder wint!

Euro Truck Simulator 2 (ETS2)
Soms heb je zo’n spel waarbij je zeker weet, dat zodra je er mee aan de gang gaat, je je kinderen opzij moet duwen om nog bij de computer te komen. ETS2 is zo’n spel. En hoe kan het ook anders. Welk klein jongetje droomt er nou niet van om achter het stuur van zo’n groot bakbeest te kruipen en er de Europese snelwegen mee te gaan verkennen. In ETS2 speel je een beginnende vrachtwagenchauffeur met de droom om zijn eigen transportbedrijf op te zetten. Alleen om die droom te vervullen, moet je eerst het nodige startkapitaal bij elkaar sprokkelen. Dat doe je door in dienst van anderen te rijden en klussen aan te nemen. Als je deze klussen op tijd en zonder (teveel) schade klaart, krijg je betaald. Ten eerst natuurlijk in harde Euro’s, maar ook in ervaring. Bij genoeg ervaring krijg je de keus om extra kwalificaties aan je cv toe te voegen, waardoor je toegang krijgt tot betere klussen. Beter betekent hier vooral verder rijden en duurdere ladingen. Dit is gunstig, want je wordt betaald per gereden kilometer en duurdere vrachten leveren een betere prijs per kilometer op. Verder wordt netjes bijgehouden waar je zoal geweest bent. Naast dat je op deze manier de kaart van Europa steeds verder in kleurt, betekent dit ook dat je toegang krijgt tot steeds meer dealerbedrijven. Hier kun je straks je eigen vrachtauto kopen om je droom waar te maken en eindelijk eigen rijder te worden.  We nemen ons petje af voor de kwaliteit van de simulatie. De binnenkant van de cabine is helemaal in orde, inclusief werkende instrumenten en ook aan de buitenkant lijkt alles te kloppen. Je kunt er voor kiezen om de buitenspiegels steeds in beeld te houden, maar als je dat niet doet, hoef je alleen maar even opzij te kijken om in je spiegels te kijken. Als je dit spel optimaal wil spelen, is het verstandig om te investeren in een stuurtje en pedalen, maar ook zonder deze hardware is het goed te doen. Besturing met de muis voelt redelijk natuurlijk aan. 

Ook de buitenwereld is goed voor elkaar. Bij de steden die je aandoet, vind je de juiste gebouwen in de skyline. Markante bruggen en tunnels liggen op de juiste plekken en ook het overige landschap klopt vrij aardig. Wegmeubilair, hoogspanningsmasten, al deze details zijn aangepast per land. Verder moet je er ook aan denken om op tijd te tanken en te slapen, anders loopt het ook verkeerd af. Een ander realistisch deel van het spel is de monotonie van het rijden van lange stukken snelweg. Toen we na een lange dag op kantoor ‘s avonds nog even gingen testen, zaten we ineens in de berm, omdat de aandacht toch even was weggevallen. Wat wel bijblijft is dat het nog niet meevalt om met zo’n groot voertuig vlot te manoeuvreren en schadevrij te blijven.

Als je een aantal ritten hebt gedaan, kun je gaan denken over de aanschaf van een eigen truck. Kun je die nog niet helemaal betalen? Geen nood, je krijgt regelmatig e-mails van de bank met daarin aanbiedingen voor goedkope leningen. Met die truck kun je dan voor jezelf gaan werken. Je kunt verspreid door Europa garages aanschaffen, waar je reparaties uit kunt voeren. Als de zaken goed gaan, kun je al snel meer trucks aanschaffen en moet je ook extra chauffeurs aan gaan nemen. Vanaf dit moment ben je naast het zelf rijden van ritten ook nog bezig met het managen van een groeiend bedrijf. Bijkomend voordeel is dat je zelf wat vrijer kunt worden, omdat er geld genoeg is om af en toe een snelheidsboete te betalen. Alles bij elkaar genomen is Euro Trucksimulator een mooie simulator, met alle plussen en minnen die bij dit type spel horen.